Tippek önálló nyelvtanuláshoz

hétfő, március 23, 2015


Ha meg akarsz tanulni valamilyen idegen nyelven, három lehetőséged van: nyelviskola, magántanár, vagy önálló nyelvtanulás. Ha van közeli ismerősöd/rokonod, aki jól beszéli azt a nyelvet, amelyiket te meg szeretnéd tanulni, akkor könnyebb helyzetben vagy. De ha nincs, akkor jön a nagy dilemma. A bejegyzésben a véleményemet olvashatod a három lehetőségről, és a számomra leginkább bevált módszerhez szeretnék segítséget nyújtani, valamint tippeket adni, ha érdekel a téma, olvass tovább!

Nyelviskola: Ezzel az opcióval személy szerint én nem szimpatizálok, fix díjakért lehet beiratkozni tanfolyamokra, de egy-egy tanfolyam elvégzése után még csak egy bizonyos szintre jutsz el, ahhoz, hogy középfokon, vagy felsőfokon tudj beszélni, több szintet kell végig járni, tehát a tandíj sem egyszeri összeg. Ezen kívül, a nyelvtanfolyamok sosem egyéniek, mindig több résztvevő van, így az oktató sem tud mindenkire odafigyelni, más az emberek tempója, nincs idő arra, hogy mindenkinek külön el legyen magyarázva az, amit éppen ő nem ért. Lehet, hogy úgy mész haza egy óra után, hogy egész órán unatkoztál, mert míg másnak magyaráztak te már rég értettél mindent, vagy éppen fordítva, mindenki más tudta követni a tempót, ezért neked nem magyarázta el senki és a többi. Ez az én véleményem, ettől függetlenül persze még lehet, hogy valaki másnak ez vált be.

Magántanár: Az előnye, hogy egyedül rád figyel, kizárólag a te igényeidhez igazítja az órákat, mindent elmagyaráz, amit nem értesz, és olyan tempóban haladtok, ami neked a legjobb. A hátránya, hogy a magántanárok óradíjai magasabbak, és rendszeresen szükség van rá, tehát hónapokig kell fizetni. Ezt leszámítva, a saját tapasztalataim alapján, nagyon nehéz jó nyelvtanárt találni. Nyilván egy olyan embernél senki nem fog maradni, akinél már az első alkalomkor sem voltak jók a tapasztalatok, viszont ettől függetlenül az óradíjat ki kell fizetni. Tehát minden újabb próbálkozásnál és keresgélésnél újra és újra fizetsz fölöslegesen. Manapság már rengeteg magántanárt találni (főleg angolul tanítót), és bizony ennek az az átka, hogy bele lehet futni rosszakba is. Én több olyan emberrel találkoztam már, aki angol tanárnak mondta magát, pedig semmilyen erre irányuló végzettsége nem volt, csak szimplán tudott angolul beszélni és úgy döntött, hogy akkor tanít. Sokan vannak, akik kétségkívül nagyon jól beszélnek angolul, de ez még nem jelenti azt, hogy tanítani is tudnak. Aki szerencsésebb, az elsőre találhat nagyon jó tanárt, nekem franciából ez elsőre sikerült, és meg is volt az eredménye. A másik negatív érv ezzel kapcsolatban pedig az, hogy oké, a magántanárok elmagyarázzák a dolgokat, de az óra nagy része azzal telik, hogy csináltok ilyen-olyan feladatokat, leellenőrzitek, aztán kapsz otthonra feladatot és vége is az órának. Egy idő után rájöttem, hogy ezt akár én is meg tudom tenni otthon, csak idő és türelem kell hozzá. Ezek alapján az a véleményem, hogy ha megteheted, hogy fizesd a tanárt és sikerül is találnod megfelelőt, akkor nagyon nagy segítség tud lenni; de ha nincs rá annyira pénzed, vagy ha úgy érzed, hogy te egyedül is képes vagy megtanulni, akkor a következő pont neked szól.

Önálló nyelvtanulás otthon: Miután a legtöbb dolog nem vált be, elgondolkoztam, hogy mi lenne, ha megpróbálnék egyedül megtanulni egy nyelvet? Egy próbát megér, hiszen "nem kerül semmibe". Utána olvasgattam, nézegettem, kérdezgettem és ezek alapján kitaláltam, hogy mi a legjobb nekem. Hozzá teszem, hogy szerintem ez a módszer akkor működik a legjobban, ha azért alapvető nyelvtudásod már van, legalábbis én sosem kezdtem el egy teljesen ismeretlen nyelvet magamtól megtanulni, de akár az is sikerülhet, meg lehet próbálni.

Először is tűzd ki, hogy mi a célod. Alapvető nyelvismeret/nyelvtudás, érettségi, középfokú nyelvvizsga, vagy felsőfok? Vagy csak szimplán szeretnéd megértetni magad egy adott nyelven? Nem mindegy. Ha papírt szeretnél szerezni, olvass utána a neten, hogy mik a követelmények az adott vizsgán, milyen anyagrészeket kell tudni stb.

Ezután egy könyvre, amiből tanulhatsz mindenképpen szükség van. Én szeretem a rendszerességet, és egy könyvet biztosabb pontnak találtam, mint az internetről összeszedegetni mindent. Sokan ajánlják az egynyelvű könyveket, de én ezt nem találtam praktikusnak, mert ha egyszer nem beszélsz az adott nyelven, valószínű, hogy nem fogod megérteni a feladatokat, magyarázatokat, vagy éppen rosszul fordítod le és rosszul fogod megtanulni őket, annak pedig semmi értelme. A kétnyelvű könyv sokkal jobb választás, mert ebben minden nyelvtani dolgot, szabályt, magyarázatot magyarul írnak le, így könnyen megértheted és megtanulhatod, a feladatok pedig természetesen idegen nyelven vannak. Az sem hátrány, ha a könyvben, amit választottál van megoldókulcs, mert így tudod leellenőrizni, hogy jól csináltad-e meg a feladatokat, és még tanárra sincs szükség hozzá ;)! Ha pedig valamit még így sem értesz, még mindig könnyebb bizonyos részek miatt segítséget kérni. Ha sikerül jó könyvet találnod, akkor egyetlen könyvből megtanulhatsz mindent, ami a megfelelő szint eléréséhez szükséges. A lényeges dolgokat jegyzeteld ki egy külön füzetbe, és gyakorolj is minél többet.

További tippek:

  • A szótanulás és szókincs bővítése is fontos része a nyelvtanulásnak. Legelőször kiszótáraztam minden szót, ami új és ismeretlen volt számomra az adott anyagból, de amikor már naponta összegyűlt egy csomó, rájöttem, hogy ez így nem lesz jó. Sokkal hatékonyabb, ha nem bemagolod a szavakat, hanem megjegyzed, ez hosszabb távú megoldás is. Tehát a kiszótárazás helyett inkább, olvass el többször egy szöveget és így próbáld megjegyezni, minden alkalommal ha új szóval találkozol fordítsd le újra, egy idő után megfogod jegyezni magadtól. Olvasd idegen nyelven a kedvenc magazinod vagy a kedvenc könyved. Ha unalmas sztorikat állsz neki elolvasni, unatkozni fogsz és nem jutsz egyről a kettőre, viszont ha valami olyanba vágsz bele, ami nagyon is érdekel, akkor izgatottan fogsz mindent lefordítani, így időről-időre egyre gyorsabban fog menni, és egyre több szót fogsz megjegyezni, miközben még a történet is érdekes. Nehézségi szintenként is lehet direkt erre a célra kitalált könyveket vásárolni/kölcsönözni.
  • Lehetőség szerint rendes szótárat használj, ne online fordítókat, mert azok sokszor nem fordítanak helyesen.
  • A hallott szöveg megértésén is dolgozni kell. Ennek a legjobb módja, ha a kedvenc filmjeidet, sorozataidat idegen nyelven nézed meg. Először magyar felirattal nézd őket, egy idő után egyre több mindent fogsz kihallani és megérteni. Ha már úgy érzed, hogy jól megy a hallás válts, és nézd magyar hanggal, idegen nyelvű felirattal, így is sok szó be fog rögzülni. Később pedig próbálkozhatsz úgy is, hogy a feliratot leveszed, a hang pedig idegen nyelvű lesz. Vagy hallgass zenét az adott nyelven, és fordítsd el a dalszöveget, ezzel két legyet ütsz egy csapásra, nem mellesleg időtöltésnek sem rossz.
  • Sokkal hasznosabb, ha mindennap tanulsz egy keveset, mintha egy héten egyszer egész nap tanulnál.
  • Keress a tanult nyelven beszélő levelezőtársat, így is gyakorolhatod a nyelvet.
  • Olvass, énekelj hangosan, így gyakorlod a kiejtést és a beszédet is.
  • Duolingo! A leghasznosabb nyelvtanító alkalmazás, szerintem mindenki hallott már róla. Útközben is használhatod, bárhol ha épp csak egy kis időd van. Letölthető telefonra, és gépre is, rengeteg pálya van, rengeteg témakör, számlálja az életeket, és ha elfogytak elölről kell kezdened a szinteket, és telefonon még jelez is ha elfelejtenéd.

Ne kapkodj, ne akarj mindent egyszerre megtanulni, oszd be a tanulnivalókat! Ez a variáció azoknak válhat be leginkább, akik türelmesek, szorgalmasak és kitartóak! Akik csak azért csinálják, mert muszáj, mert szükségük van egy nyelv ismeretére, de eközben egyáltalán nem érdekli őket, azoknak ez nem biztos, hogy menni fog, ha azért csinálod mert lelkes vagy és tényleg érdekel, sokkal eredményesebb leszel.

Kissé hosszúra sikeredett ez a bejegyzés, de remélem azért akad olyan, aki hasznosnak találja!


Neked mi a véleményed? Melyik nyelvtanulási módot kedveled jobban? Melyikkel van már tapasztalatod?
Milyen bevált tippjeid vannak, amik hasznosak lehetnek?
Milyen nyelven és milyen szinten beszélsz?



You Might Also Like

4 megjegyzés

  1. Szia! :)

    Köszönöm! A legjobbkor jött nekem ez a poszt :) Neki akartam pont feküdni az angolnak, de valahogy nincs pénzem nyelvsulira vagy magántanárra. Ráadásul a közelembe levő nyelvsuliról csak rosszakat hallottam. Nővérem jól beszél angolul és tananyagai is vannak :) még a gimis könyveimet is megtaláltam :) köszi a tippeket :) XOXO

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy hasznosnak találtad a bejegyzést! Remélem sikerrel fogsz járni :)

      Törlés
  2. esetleg ilyen levelezős honlapot tudnál linkelni? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Konkrét oldalt nem tudok, de ha a google-ben rákeresek találni fogsz, illetve Facebookon is lehet bőven találni külföldi embereket, akikkel tudsz beszélgetni.
      Pl: http://www.interpals.net/

      Törlés

Címkék