Milyen mozgásformát válasszak?

péntek, augusztus 12, 2016


Miután lejárt a jóga bérletem, amiről egy korábbi bejegyzésben ITT írtam, mindenképpen szerettem volna valamilyen edzés formát kipróbálni, mert bár a jógát imádtam és vissza is fogok térni hozzá alkalomszerűen, de ezúttal az alakformálás és erősítés volt a célkitűzésem. Csoportos órát kerestem és fogalmam sem volt, hogy a nagy választékból nekem milyen típus lenne a legmegfelelőbb és egy jó helyet is találnom kellett, így kipróbáltam pár helyet.

A választásnál szempont volt, hogy lehetőleg útba essen, mert az utazgatással nem szeretnék sok időt elvenni a napomból, de a lehetőségeim száma így is korlátozott volt, mert így csak azok közül az órák közül szemezgethettem, amik pont olyan időpontban vannak, amire oda érek a munkából, ez pedig nem könnyített a helyzeten.

BME Sportközpont: a bérlet árak egészen diákbarátok és elég sok óra közül is lehet válogatni. Végül a sok óra közül először a Has-Láb-Popsi edzést választottam, amit Vörös Timi tart. A helyszínt megtalálni nagyjából egyszerű volt, bár mikor odaértem nem voltam biztos benne, hogy jó helyen vagyok-e. A recepción kértem segítséget, de nem túl segítőkészek, egymással beszélgettek, szinte oda sem figyeltek rám, nekem pedig nem igazán volt fogalmam róla, hogy merre keressem az öltözőt és a termet, nem volt szerencsés indítás, de szerencsére egy másik vendégtől útbaigazítást kaptam. Az órán minden kellék rendelkezésre áll, meglepően sokan voltunk, a terem teljesen tele volt. És akkor jöjjenek az órával kapcsolatos tapasztalataim: Az oktató segítőkész, viszont maga az óra rettentően dinamikus, én kettőt pislogtam, mire ő megcsinált 5 különböző gyakorlatot. Ami zavart, hogy a zene bömbölt, az oktató ordított, de a zenétől így sem lehetett semmit érteni abból, amit mondott, csak rikácsolás hallatszott, ami engem roppantul zavart. A nagy létszám miatt az oktató ha akarna sem tudna mindenkire odafigyelni, bár próbálkozott vele, ráadásul ilyen őrült tempóban különösen egyszerű rosszul csinálni egy gyakorlatot. A résztvevők láthatóan vegyesek voltak, volt aki már régóta oda járt és tudta tartani a tempót, viszont jó pár újonc is volt, akik csak pilláztak, hogy most mi is van. Nincsenek megkülönböztetve a kezdők és a profik, pedig mivel nincsenek egy szinten, szerintem nem is kellene ugyanazt elvárni tőlük. Lényeg a lényeg, számomra elég hamar kiderült, hogy ez az óra nem nekem való.


Gilda Max: itt már jóval borsosabbak a bérlet árak, nem meglepő módon, viszont a Jumping Fitness órát mindenképpen ki szerettem volna próbálni. Könnyű volt megtalálni, a recepciósok itt sem a túlzott segítőkészségükről voltak híresek, de itt már könnyebben feltaláltam magam. Erre az órára egyébként előre be kell jelentkezni, mert korlátozott a létszám, ennek köszönhetően nem is volt tumultus, a terem megtelt, de így is csak 6-an voltunk nagyjából. Ha valaki nem ismerné: ez egy olyan óra, ahol egyszemélyes trambulinokon zajlik az egész óra, ez az egyetlen kellék. Aki azt hinné, hogy egy nagyon egyszerű, csak simán jól elugrabugrálok óráról van szó az téved (mint én is :D). Ugyanúgy van bemelegítés és nyújtás is, az oktató az óra elején az újaknak elmondta az alap dolgokat, beállásokat stb. Itt is bömböl a zene, de mellette hallom az oktatót és látom is, amit csinál, valamint sokkal követhetőbb is volt ez az óra. Minden tornagyakorlatot a trambulinon ugrálva kell végezni, én 10 perc után le voltam már fulladva és roppant mód fájt a combom is, de nagyon élveztem, hatásos is volt. Aki a kardio edzéseket részesíti előnyben annak is tudom ajánlani, és annak is aki egy szórakoztatóbb mozgásformára vágyik, egyszer mindenképpen érdemes kipróbálni.

Ezután még mindig keresgéltem, hogy mit próbáljak ki és teljesen véletlenül találtam rá egy edzőteremre, ami nagyjából 15 perc sétára van tőlem, csodálkoztam is, hogy még sosem figyeltem fel rá és a létezéséről sem tudtam. Mindenképpen ki akartam próbálni. Ez egy kisebb hely, nincs akkora visszhangja, de közel van és a kondi részen kívül több csoportos órát is tartanak. Könnyű eligazodni, szintén barátibb árúak a bérletek és egy napijegy sem vészes. A választásom a Power Body elnevezésű órára esett, aminél kardio és erősítő szakaszok váltják egymást. A kellékek változóak: step pad, fitball, szalag, súlyzórúd, kézi súlyzó stb. Az oktató segítőkész, az újakat mindig megkérdezi az egészségügyi problémáikról, hogy sportoltak-e már, mindig elmondja, hogy akkora súllyal dolgozzunk, ami megfelelő és ne rögtön a legnagyobbal kezdjük stb. Ami megint szimpatikus volt, hogy az oktató végig csinálja az egész órát velünk, pontosan ugyanúgy egy lépést sem kihagyva, szóval nem csak néz és dirigál, nekem ez jobban bejön, mellesleg így látom is, hogy pontosan mit kell csinálni. Az órák változatosak, pont annyira dinamikusak, amennyire kell, jól követhető és élvezetes. Az óra után eldöntöttem, hogy itt fogom megvásárolni a bérletet. Ebben közrejátszott az is, hogy tetszett az óra, hogy közel van, ezért nem kellett korlátozni az időpontot sem, amikor menni tudok. Azóta is rendszeresen járok erre az óratípusra.


Legalább heti kétszer akartam járni, így választanom 'kellett' még egy órát, rögtön a Pilatest szemeltem ki, mindig ki akartam próbálni, de eddig csak személyes órákról hallottam, amiknek rendkívül borsos az ára. Itt a hangsúly a helyes testtartáson és légzésen van, tartásjavító, és saját testsúlyos gyakorlatokon van a főszerep, tónusosabbá teszi a testet és formálja az alakot, de lassabban, mint egy súlyzós edzés. Ez egy nyugodtabb mozgásforma és kevésbé dinamikus, az oktató szintén profi, mindig odafigyel mindenkire, az újaknak elmondja az alapokat. Aki azt hinné, hogy emiatt egyszerű, nem fárasztó és nem okoz izomlázat az téved. Erre az órára is másfél hónapja járok már és a testtartásomon segít a legtöbbet.

Végül a Hot Iron óráról szeretnék még pár szót ejteni, ezt legutóbb próbáltam ki kíváncsiságból. Talán szerencsém volt, mert ketten voltunk csak az órán, így nagyobb figyelmet kaptunk, mint egy telített létszámú óra esetében, ami ennél az óratípusnál szerintem még inkább szükséges is. Itt súlyzórúddal dolgozunk az óra 99%-ában, úgy mentem el rá, hogy én a rúdra nem is teszek súlyt, kezdésnek bőven jó lesz így is, ezért nagyokat néztem, amikor az edző azt javasolta, hogy tegyek fel két 5 kg-os súlyt, mert szerinte az a jó. Gondoltam magamban oké, de úgysem fogom bírni még felemelni sem - legnagyobb meglepetésemre tévedtem. A másik lány, aki részt vett az órán már szinte profi volt, ezért én más gyakorlatokat kaptam, mint ő, tehát itt szerencsére megkülönböztetik, azokat akik még kezdők. Különböző blokkol váltják egymást. Annak ellenére, hogy szó szerint meghaltam az órán és végig az órát néztem, hogy mikor lesz már vége elképesztően élveztem is. Nagyon tetszett, hogy első alkalommal végig bírok csinálni mindent és olyan dolgokat teszek meg, amire nem is hittem volna, hogy képes vagyok. Az edző motivál, nem hagyja hogy abbahagyd. Az egészben a vicc, hogy a nyújtás volt a kínkeservesebb: egy rossz mozdulat miatt becsípődhetett valami a combizmomnál és mozdítani sem bírtam a lábamat, szörnyen fájt. De így is azt mondom, hogy remek másfél óra volt :D

Néhány tanács kezdőknek:
  • Gondold át, hogy mi az amit el szeretnél érni: fogyás, izmosodás, vagy csak konkrét cél nélkül sportolnál és ehhez mérten válassz magadnak óratípust.
  • Ne adj lejjebb az elvárásaidból, meg fogod találni azt a helyet és órát, ami tökéletesen megfelel az elvárásaidnak.
  • Kezdőként ne az legyen a célod, hogy megcsinálj mindent, amit a többiek, hiszen ők már rutinosak, neked pedig először az alap lépések kell, hogy berögzüljenek.
  • Ne a komfortzónádban eddz, akkor lesz hatásos, ha fáj, de ne is terhelt túl magad.
  • Ha nem tudod helyesen végezni a gyakorlatot akkor ne csináld, mert többet ártasz vele, mint használsz. Én például kitörést nem vagyok hajlandó csinálni, súlyzóval meg pláne nem, mert úgy érzem nem tudom helyesen végezni és inkább csinálok helyette mást, mint hogy taccsra vágjam a térdem. Persze gyakorolni lehet, de figyelj oda.
  • Legyél kitartó!

Ti sportoltok valamit?
Milyen mozgásformákat próbáltatok már ki?
A kardiot vagy az erősítést kedvelitek jobban?

You Might Also Like

2 megjegyzés

  1. Ez egy sok szempontból hasznos bejegyzés lett.

    Én régebben hastáncolni jártam, azonban mostanság elmaradoztak az életemből a táncórák, próbálkoztam a jógával, amit nagyon megszerettem, és voltam egy port de bras órán is.
    Igazából még nem találtam meg a hastánc mellett azt, amit igazán szeretnék csinálni, amiben jól érezném magam, és legfőképpen AHOL jól érezném magam. A konditermektől a hideg ráz, ha csak arra gondolok, hogy nekem oda be kell mennem... Te jó ég, majd' elájulok :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök hogy hasznosnak találtad :) Előbb utóbb biztosan megtalálod a számodra megfelelő óratípust, ezért nagyon hasznosak a napi jegyet, sőt sok helyen az első óra ingyenes is :)

      Törlés