Egészséges életmód 4. | Gyógyulás gyorsító csodaszer

hétfő, október 24, 2016


Eléggé el van hanyagolva ez a rovat, pedig nekem az egyik kedvencem (a korábbi bejegyzéseket megtaláljátok ITT, ITT és ITT), szóval a jövőben szeretnék több figyelmet szentelni neki. A mostani téma ihletét az adta, hogy múlthéten megbetegedtem - szokásos megfázós, vírusos, torokfájós történet - és a sok tea ivás, pihenés, tantum verde szopogatás mellett szerettem volna bevetni még valamit, ami hatásos lehet. Sokan dicsérték már a környezetemben a gyömbér áldásos hatásait, így itt volt az ideje, hogy kipróbáljam én is.

Mielőtt belevágnék a közepébe és megosztanék veletek egy roppant egyszerű "receptet", azelőtt ejtsünk pár szót a gyömbér hátteréről is.

A gyömbér fűszer és gyógynövény, a kelet-ázsiai és az indiai gyógyászatban évszázadok óta fontos szerepet tölt be, elsősorban emésztést javító fűszerként alkalmazzák. Manapság a kutatókat leginkább a gyulladásgátló tulajdonsága foglalkoztatja, számos vizsgálat során megállapították, hogy a gyömbér az ízületi fájdalmakat és duzzanatot csillapítja, de migrén ellen is hatékony lehet. A gyömbér a tápcsatornában serkenti az emésztőkedvek termelődését, a gyomorsavat közömbösíti, a bélgörcsöket pedig mérsékli. Hányinger és émelygés ellen is bizonyítottan hatásos, a gyógyszerektől eltérően nem okoz álmosságot. A hagyományos indiai orvoslás szerint a lázas betegnél izzadást lehet előidézni vele, az orrdugulásnak pedig hatékony ellenszere, mert összehúzza az orr és a torok vérereit, így enyhíti a tüneteket. A gyömbér felhasználható része a gyökere, a különböző kultúrákban különböző jelentőséget tulajdonítanak neki. Nem csak fűszerezésre vagy teakészítésre használják, a belőle készült illóolajat alkalmazzák sebek gyógyítására, párologtatva fejfájás ellen, masszázsolajként vagy akár szörpként.


Végtelen számú módja van, hogy hogyan főzzük meg, mit készítsünk belőle és hogyan ízesítsük. Én mindig teát készítek belőle és azt sem bonyolítom túl. Ha csak egy adagot szeretnék készíteni, akkor 1 kisebb/közepes méretű gyömbér meghámozok és felszeletelem, 5-6 dl vizet felteszek főni, amikor elkezd forrni lejjebb kapcsolom a fokozatot és beledobálom a gyömbérszeleteket, 10 percig "főzöm" őket a vízben, ezután leveszem a tűzhelyről és még 5 percig ázni hagyom. Ezután kiveszem a karikákat belőle, a teát pedig bögrébe töltöm és megiszom. Én rögtön meg szoktam inni, a teákat kifejezetten melegen szeretem, ezek ráadásul szerintem finomabbak és hatásosabbak is így. A vizet sárgás árnyalatúra színezi, az íze érdekes, csípős, de teljesen más értelemben, mint mondjuk egy erős paprika. Nem szoktam semmivel sem ízesíteni, jobban szeretem natúran inni, de így is teljesen iható, csípi a torkot, de ez a lényege. Nekem a náthában segített a legtöbbet, de torokfájás enyhítésére is jó, valamint csak úgy az immunrendszeres erősítésére, csípőssége miatt kitisztít mindent, amit kell.

Érdemes megelőzésképpen is alkalmazni, ha nincs is problémád, mert nagyon egészséges, én rátérek a napi egyszeri fogyasztására. Igazából úgy készíted el, ahogy tetszik. Van aki héjával együtt lereszeli és úgy főzi meg, így a tea "húsos" lesz, de magát a gyömbért is nyugodtan el lehet fogyasztani, lehet a teát ízesíteni mézzel vagy cukorral, kinek hogy tetszik. Ha pedig betegek vagytok, meg vagytok fázva különösen ajánlom!


Szoktatok gyömbérteát készíteni?



You Might Also Like

0 megjegyzés

Címkék