Tippek napégésre - biztonságosabb napozás

hétfő, június 15, 2015


Végre itt az igazi nyár, berobbant a kánikula. Ki tud ellenállni ilyenkor a strandolásnak, a vízpartnak, a barnulásnak? A szolit és az önbarnítókat nem szeretem, viszont nyáron a napozást annál is inkább, de óvatosnak kell lennünk, mert ha túlzásba esünk és nem vagyunk elég körültekintőek, akkor bizony kellemetlen napokat szerezhetünk magunknak.

Régebben én is hajlamos voltam túlzásokba esni, mentem a saját fejem után, és csak az érdekelt, hogy minél ragyogóbb barna színt szerezzek magamnak, aztán viselhettem is a kellemetlen következményeket: a pirulást, leégést. Az még hagyján, hogy úgy néztem ki néha, mint a húsvéti pulyka, de sajnos mindezt nem tudhattam le ennyivel. Bármilyen ruhadarabot is vettem fel ilyenkor, akárcsak törölközővel, vagy ágyneművel érintkezett a bőröm, kellemetlen érzés volt. Persze idővel a lepirult terület bebarnul, de hamar le is fog hámlani, és ez az a módszer, ami a leginkább káros is lehet a bőrünkre nézve. Azóta persze már régen észhez tértem, most már körültekintő vagyok, és ez az eredményen is látszik. Barna bőr, leégés és fájdalmak nélkül. Nem leszek álszent, és nem mondom azt, hogy viselj 40 fokban hosszú ujjút, sapkát, sőt ha lehet ne is tedd ki a lábad az utcára, hétvégenként ülj otthon sötétben, mert én sem teszem, de ha napozni szeretnél, mindenképpen figyelj oda, és ügyelj a mértékletességre!

Amikre célszerű odafigyelni:
  • 11 és 14 óra között direktbe ne feküdj ki a napra, mert ezekben az órákban a legerősebb a napsugárzás.
  • Használj fényvédőt! A tévhitekkel ellentétben fényvédő mellett is lehet barnulni, a fényvédő nem a barnulást gátolja, hanem a nap káros sugaraitól és a leégéstől véd meg.
  • Ha direktbe kifekszel a napra napozni, akkor se maradj kint 20-30 percnél tovább.
  • A fényvédő faktor (SPF), azt mutatja meg, hogy hányszorosan több időt tölthetsz a napon leégés nélkül a naptej használatával. Én arcra 30-as faktorú, testre 30-as vagy 20-as faktorú fényvédőt szoktam használni. De sokan csak az 50-eset preferálják. Mindenesetre 20-asnál alacsonyabbat nem javaslok.
  • A naptejet célszerű 20 perccel korábban felkenni, mielőtt napra mennél, mert kell egy kis idő, hogy kifejtse hatását. Én minden vízbemenetel után újra szoktam kenni, akkor is ha vízálló. Ha pedig nem mész vízbe, akkor is célszerű legalább 2 óránként.
  • Figyeld a szavatossági időt, lejárat után már ne használd a naptejet, mert oxigén, valamint a meleg hatására elveszítik hatékonyságukat, megromlanak és nem védenek.
  • Ha vízben tartózkodsz gyakran vizezd a fejedet/hajadat: egyrészt, így nem forrósodik fel a fejed és sokkal valószínűbb, hogy nem kapsz napszúrást, másrészt, sokkal kevésbé lesz meleged. Hihetetlen, hogy mennyit számít a nagy melegben, ha a hajam is vizes, sokkal hűvösebbnek érződik ilyenkor a levegő.
  • Ha a hiperérzékeny bőrűek körébe tartozol, hipófehér bőrrel rendelkezel, és még fényvédelem mellett is hajlamos vagy pár perc alatt leégni, akkor sajnos tényleg célszerű kerülnöd a nappal való érintkezést. Ha napon tartózkodsz viselj egy világos színű, lenge felsőt, és mondjuk kalapot. Csinos is, és a leégéstől is megkíméled magad.
Használj fényvédőt!
Ne feküdj ki órákra a napra, mértékkel napozz!
Igyál sok-sok folyadékot!
Hidratálj!

Ha megtörtént a baj, és sikerült leégned:
  • Használj napozás utáni testápolót, ezek hűsítik a bőrt. De ha nem égtél le, akkor is célszerű hidratálni a bőrödet.
  • Használj a bőrödre aloe verát: regenerálja a bőrt, csökkenti a gyulladást, rövidíti az égési sérülések gyógyulási idejét.
  • Régi, de bevált praktika, ha tejfölt kensz vastagon az érintett területekre.
  • Ne vegyél ki a fagyasztóból jéghideg dolgokat, hogy azokkal hűtsd a bőrödet, mert ez roncsolja a bőrszöveteket.
  • Fürödj langyos vagy hűvösebb vízben (semmiképp se forróban), amibe kamillát csöpögtetsz: gyulladásgátló és nyugtató hatása van.
  • Egy kellemesebb, puha anyagú törölközőt nedvesíts be hideg vízzel és tedd az érintett területre, hogy hűsítse a bőröd.
  • Igyál sok sok vizet! Nem csak napégéskor, hanem mindig! A kánikulában izzadás hatására még több vizet veszítünk, amit pótolni kell. Ráadásul a víz felfrissít, segít hogy ne legyél tompa és nyomott. (A cukrozott üdítők nem csillapítják a szomjat, sőt.. szóval célszerűbb a víznél maradni. Ha a sima vizet unod, készíts detox vizeket, ennek millió féle variációja van. Ízlés szerint bármilyen gyümölcsöt beledobálhatsz a vízbe, de ha egy kis inspirációra van szükséged nézd meg Enikőnek EZT a bejegyzését, ahonnan meríthetsz pár ötletet.)
  • Ha komolyabban égtél le, és még hólyagos is a bőröd, ajánlatosabb a patikában, kifejezetten erre való krémet használni, és ott tanácsot kérni.
Szoktál napozni?
Milyen magas faktorszámú fényvédőt használsz?

You Might Also Like

0 megjegyzés