Ötlettől a valóságig, avagy így születik egy bejegyzés

csütörtök, február 08, 2018


Kíváncsi vagy, hogy milyen folyamat előzi meg azt, amit akár most is olvasol? Hogy készül egy bejegyzés, mennyi időbe telik, honnan jön az ötlet? A mai bejegyzésből megtudhatod, hogy nálam hogy zajlik a blogolás, mi történik az ötlet és a bejegyzés publikálása között.

Látatlanban sokan hiszik azt, hogy egy blogger semmit nem csinál, csak lopja a napot, miközben firkál pár mondatot egy publikus felületre, aztán ezzel villog. Ez nyilván baromság, aki ebből él az azért dolgozik vele rengeteget, akinek pedig "csak" a hobbija, az meg azért, mert minőségi munkát akar kiadni a kezéből és nem mindegy, hogy mit rak ki a nagyvilág elé. Persze van olyan blog is, ahol egy-két mondat egy bejegyzés vagy egy teszt, de azért nem ez a jellemző. A legtöbben szerintem sok-sok órát ölünk bele egy-egy bejegyzésbe. A maiban arról olvashatsz, hogy nálam hogy működik ez.

1. Honnan jön az ötlet?
Amikor valamilyen termékről részletes véleményt akarok írni, vagy tesztelésre kapott termékről tervezek beszámolót készíteni, akkor az a téma nyilván adott, sokat nem kell agyalni rajta. Minden egyéb esetben nekem a leglehetetlenebb helyzetekben születnek a (szerintem) legjobb ötleteim, mint például fél álomban, fürdés közben vagy olyankor, mikor véletlenül sincs semmi a közelemben, ahová le tudnám írni, ami eszembe jutott, ezért sokszor van úgy, hogy el is veszik az ötlet, de azért igyekszem észben tartani és gyorsan leírni. Engem általában a nyugalom inspirál, mikor egyedül vagyok és csak úgy semmi extrát nem csinálok, akkor szoktak eszembe jutni ötletek. Ritkán olvasok magazint, de volt már olyan, hogy ott látott téma ihletett meg és az is megesik, hogy más bloggernél tetszik meg egy új sorozat, mint mondjuk az Anti-kívánságlista ötlete. Ezekkel az ötletekkel azért érdemes élni és felírni őket, mert vannak olyan időszakok, amikor meg a világon semmi nem jut eszembe, semmi ötletem, s ilyenkor milyen jól jön egy korábbi lista, ami kéznél van és már nem kell rajta újra gondolkozni. Az, hogy eszembe jutott valami nem azt jelenti, hogy azonnal leülök megírni, sőt ilyen szinte sosincs.

2. Mikor fotózom?
Igyekszem arra törekedni, hogy minden bejegyzésemben saját fotók szerepeljenek, ami nem minden témánál működik, ilyenkor próbálok ingyenes, stock fotós oldalakról keresgélni, ami egyébként szintén sok idő, mire megtalálod a megfelelőt, de ez a kevesebb időt igénylő eset. Ez az esetek 1%-át teszi ki, a többiben magam készítem a képeket és nem is asszisztál hozzá senki. De nem igazán én döntöm el, hogy mikor van fotózás, hanem az idő. A természetes fény kötelező. Ha nincs természetes fény, nem süt a nap és be van borulva az nem csak lehangoló, de a terveknek is keresztbe tesz. Ezért én minden alkalmat megragadok, amikor szép idő van és lehetőségem van rá, még ha nem is terveztem, sokszor akkor is "gyorsan" fotózom pár bejegyzéshez, mert ki kell használnom, hogy van fény. Ilyen szempontból (is) tökéletes a tavasz és a nyár, olyankor azért több a lehetőség, valamint én a szabadban, kertben sokkal jobban is szeretek fényképezni, napsütésben minden sokkal szebb. A mesterséges fénynél készült képeim nem tetszenek, nem jó minőségűek, otthonra való profi kellékeket pedig a hobbi blogolóknak nem igazán éri meg beszerezni. Nekem legalábbis nem ez az elsődleges a listámon.

3. Hol fotózom és hogyan?
Nekem nincs fotózásra kialakított szobám, de még csak sarkom sem. Mindig ott fotózom ahol épp kedvem van és a legtöbb fény is van, és minden egyes alkalommal rengeteg idő megy el azzal, hogy átpakoljak mindent, ami kell az adott helyre. Kitaláljam, hogy mik és hogyan legyenek a képen, milyen tárgyakkal dekoráljak esetlegesen és mi legyen a termékek alatt, valamint hátterében. Utána pedig ezeket el is kell pakolni szépen, ami szintén nem 5 perc.

instagram: barbiii_sz

4. Mi történik a termék fotózás során?
Én nem szoktam több száz képet készíteni, azért ehhez nincs sem türelmem, sem időm. Nem igénylem, hogy minden szögből 80 képet lőjek, szerintem ez tök fölösleges ebben az esetben, de azért így is sok készül és sokszor kell sokat igazgatni és módosítani az elrendezésen, hogy jó legyen, jól essen a fény stb. Ha épp szép az idő, nekem meg amúgy is van több ötletem, akkor igyekszem egyszerre több poszthoz is elkészíteni a képeket, a telefonomon végül is elfér. Utána, ami ritkán van rögtön fotózás után, általában inkább tök más napon, felteszem a képeket gépre és később válogatok. Ez általában nálam gyorsan megy.

5. Úgy kerülnek ki a képek, ahogy elkészítem vagy szerkesztek rajtuk?
Amikor sikerül kültéri képeket készítenem, akkor szinte soha nem szerkesztek rajtuk utána, mert tetszenek a fények, s általában a valóságot is tükrözik a képek, nem érzem szükségét. Amikor nem, akkor általában mindig kell rajta utólag szerkeszteni, én a fényességen, kontraszton és a fehéregyensúlyon szoktam állítgatni. Színmintákba nem szeretek beleszerkeszteni, de van, hogy szükség van rá, mert a kép nem adja át a valóságot, ilyenkor néha próbálom közelebb hozni a valódi színhez, de valótlanra nem módosítok soha semmit, mert felesleges.

6. Hogyan írok meg egy bejegyzést?
Túlnyomó részt teszt bejegyzésekkel találkozhatsz a blogon, ami nem öt perc hirtelen visszaemlékezés eredménye. A termékek használata alatt folyamatosan jegyzetelek minden érdemleges észrevételt telefonon, jegyzettömbben és papíron is, ami éppen a kezem ügyében van. Felírom az első benyomáskor tapasztalt dolgokat, valamint minden használatkor, ha tapasztalok valami újat, ami akár negatív, akár pozitív, bármilyen lényeges apróság, amit megemlítenék. Amikor úgy érzem eltel elég idő, hogy a tapasztalataimat megosszam itt is, akkor leülök, előveszem a jegyzeteim és mondatokat formálok a véleményemből. Kikeresgélek egyéb tudnivalókat, mint a beszerezhetőség, ár stb. Aztán jön a képek beillesztése, a formázás, végül átolvasom, hogy minden okés-e, majd időzítem. Ha nem teszt bejegyzésről van szó, akkor is igyekszem lejegyezni a gondolataimat, különben biztos elfelejtek valami fontosat. Amikor "random" témákról írok, akkor pedig egyszerre áll össze a történet.

Nagyon ritka, hogy minden felsorolt dolog egy nap történjen, sokszor minden egyes apró dolog más napon van, de általában egy napon írok és szerkesztek meg két bejegyzést, egy másikon fotózom többet. Mivel nem egybefüggő az idő, ami egy bejegyzés megszületéséig telik, ezért nehéz mérni, de az biztos, hogy több órába telik egy-egy kikerült bejegyzés komplett elkészítése. Nyilván minden hobbi sok időt vesz el, s azért lesz a hobbink, mert szeretjük csinálni, szóval ez nem nagy újdonság.


Ha blogger vagy: nálad hogy zajlik ez a folyamat?
Ha olvasó: mit gondoltál, hogy születik egy bejegyzés?

You Might Also Like

0 megjegyzés

Címkék