A problémás bőr oka a kencéken túl

hétfő, január 09, 2017


Tökélyre fejlesztett bőrápolási rutinod van, ennek ellenére a bőröd továbbra is problémás? Odafigyelsz az összetevőkre, körültekintően választasz termékeket, még is szinte eredménytelen minden? Problémás bőr alatt jelen esetben főként a pattanásokat, gyulladt göböket értem. Ha tényleg semmi sem használ, nem biztos hogy te vagy immunis rájuk vagy a termékekben van a hiba. A mai bejegyzés olvasmányosabb lesz, mert a személyes tapasztalataimat is elmesélem.

Tinédzser korban, terhesség idején, és piros betűs napokon a pattanásos bőr sajnos "normális", azon túlmenően, huszonéves korban már nem az, nem kötelező vele együtt élni és egyáltalán nem törvényszerű, nincs olyan, hogy neked ilyen a bőrtípusod, mindig problémás lesz, ez van, szokj hozzá. Amelyik bőrgyógyász ezt állítja, attól én elvenném a diplomáját és más vizekre eveztetném. Pedig vannak, akik szeretik ezt hangoztatni, mert ennyivel egyszerűbb gyorsan lezavarni egy "vizsgálatot", mint a végére járni és megtalálni az okot. Ami nem feltétlenül az ő dolga, mert olyan van, hogy nem bőrgyógyászati okból problémás a bőröd. A lelkiismeretes bőrgyógyász nem állít ránézésre, hasra ütésből ilyesmit, hanem megpróbál elindítani egy úton, melynek során jó esetben választ kaphatsz a kérdésedre, vagyis hogy miért is problémás a bőröd.

Tini koromtól kezdve rengetegszer jártam már bőrgyógyásznál, különbözőeknél is, szerintem az összes létező kencét felírták már, ami vényre kapható, mindet kipróbáltam, de vagy abszolút nem hoztak eredményt, vagy csak átmeneti, pár hetes változásra voltak jók. Egy idő után meguntam ezt, már nem volt kedvem bőrgyógyászhoz járni, mert teljesen felesleges köröknek éreztem már. Egy idő után ki is derült, hogy máshol kellene az oknak utána járni, mert az nem bőrgyógyászati. Persze szedhettem volna Roaccutant, hátha, de annyira sosem volt vészes a helyzet, hogy egy ilyen erős gyógyszernek tegyem ki a szervezetemet.

A bejegyzés lényege és amire ki akarok lyukadni az az, hogy nagyon sok esetben a problémás bőrnek valamilyen más egészségügyi vagy lelki oka van, aminek érdemes utána járni, már ha szeretnétek megszüntetni a problémát. Az orvosok, kozmetikusok véleményét helyén kell tudni kezelni, mert nem egyszer elő fordult már velem, hogy pl. 3 különböző orvos is teljesen mást mondott egy adott dologban, ha az első embernél nem jutsz eredményre, nem hiszel abban, amit mond vagy nem tud segíteni, érdemes másod vagy akár harmadvéleményt is kérni. Egy tini lehet, hogy automatikusan elhiszi, amit mondanak, gondolván, hogy a szakemberek csak értik a dolgukat és ha ezt mondják az úgy van, ezért nem is mennek tovább, elfogadják, hogy ez már így marad, nem lehet vele mit kezdeni és együtt élnek vele úgy, hogy közben nincs magabiztosságuk, nem érzik jól magukat a bőrükben, pedig ez egyáltalán nem szükségszerű.

Ha van egy tényleg jó házi orvosod, érdemes tőle kiindulni, ő sokat tud segíteni a folyamatban, hogy kihez és milyen sorrendben lenne érdemes elmenni a problémával. Az első lépés általában egy teljes labor, amiből sok minden kiderülhet, ahogy az is, hogy nincs semmi baj és minden eredmény tökéletes. A második lépés nálam az endokrinológia lett volna, mert egy fotózás alkalmával, mikor épp ki volt borulva a bőröm, a sminkes megjegyezte, hogy ő nem egy ilyet látott már, és ez tuti, hogy hormonzavar. Én meg hittem neki, gondoltam egy próbát megér (azóta megtanultam azt is, hogy a kozmetikus pláne nem orvos :D), de igazából valamelyik következő lépés úgy is ez lett volna. Az endokrinológiára beutaló kell. És időpont, amire hónapokat kell várni. Nekem azt tanácsolta a háziorvos, hogy mivel úgy is hormonvizsgálat miatt mennék oda, ezért ha sokára kapnék időpontot menjek inkább nőgyógyászhoz, mert hormonvizsgálatra ő is adhat beutalót, és hozzá időpont sem kell.

Szóval így is tettem, ekkorra már szerencsére megtanultam, hogy legyek határozott és akaratos, mert máshogy nem mindig megy. A nőgyógyász a problémám vázolása után, ránézésből megállapította, hogy ilyet már sokszor látott, ilyen-olyan fogamzásgátlót kell szedni és az helyre hozza, fölösleges a hormonvizsgálat, az úgy is csak megerősítené a véleményét. Én viszont nem akartam jóslatra gyógyszert szedni, még akkor sem ha egy orvos mondja, pláne hogy még régebben már szedtem egy ideig, de lófütty volt esti fényben, másrészt én nem vagyok az állandó gyógyszerszedés híve, csak akkor szedek valamit, ha tényleg muszáj és indokolt (mint az allergia gyógyszerem, amit ha nem szedek egész évben tüsszöghetek és fájhat a torkom), márpedig ez nem kizárólagos megoldás. Szóval én ragaszkodtam a beutalóhoz, hogy ha tényleg úgy van, ahogy ő mondja, alá legyen támasztva és meg is kaptam. A hormonvizsgálat egyébként egy szimpla vérvétel, amin a szokásostól eltérően hormonokat néznek, és picit többet kell várni az eredményre. Az én eredményem egyébként tökéletes lett, szóval a "látásból megmondom" diagnózisról ennyit. Egyébként az tény, hogy a fogamzásgátló tényleg sok esetben segít a bőrön (az más kérdés, hogy csak átmenetileg, mert amint abbahagyod rosszabb lesz a helyzet, mint volt), főleg ha a labor eredmények is indokolják, de sok esetben meg nem, egyáltalán nem törvényszerű, hogy ha pattanásos a bőröd, akkor azt kell szedni.

Pár hónapra rá elérkezett az endokrinológiai vizsgálatom ideje is, ahová vittem magammal a korábbi labor eredményt is, itt az orvos megerősített abban, hogy minden értékem jó, nincs hormonzavarom és semmilyen egyéb endokrinológiai problémám.

Elsőre nem is gondolnám, hogy ezek után hova menjek még el, pedig van néhány terület, ahová ajánlott, mert sok egyéb területű betegség is okozhat pattanásos bőrt. A fogaink például nagy gócpontnak számítanak, ha velük nincs rendben valami, az bizony okozhat pattanásokat, arcüreg problémákat, fejfájást stb. Így a következő köröm a fogorvos volt, aki szintén mindent rendben talált, de a biztonság kedvéért röntgent is csinált, szintén semmi. Fül-orr-gégészeten szintén voltam, illetve góckutatásra érdemes még elmenni állítólag, erről viszont nem tudok nyilatkozni, nem tudom mi a menete, mert nem voltam még.

Ha egyik orvos sem vezet eredményre állhatnak még a háttérben akár lelki okok is, amin többek között pszichológus tud segíteni. A kozmetikai arctisztításról való szubjektív véleményemet már ITT megosztottam, röviden összefoglalva nálam sosem működött, mert 1 hétig vörös és göbös volt tőle a fejem, és utána sem volt semmivel sem szebb, mint előtte.

Ezen kívül a következő problémák szintén okozhatnak pattanásos bőrt:
  • Ha gyulladás van a szervezetedben.
  • Ha olyan ételt eszel, amire allergiás vagy (mint esetemben a tejfehérje, amitől nem csak a gyomrom fáj, hanem az arcom is kivirágzik). Ha tisztában vagy az allergiával, akkor lehetőleg ne szegd meg a mentes étrended, mert annak ez lesz az ára. Ha nem tudod, hogy allergiás vagy-e valamire, akkor vagy keress fel egy gasztroenterológust (aki szintén vérből állapítja meg az allergiát) vagy figyeld meg, hogy tejes, lisztes, tojásos vagy egyéb étel fogyasztása után fáj-e valamid, kifejezetten ilyenkor jön-e elő pattanásod.
  • Ha nem tartod be bármelyik másik diétádat, amire orvosi utasítás miatt kényszerültél, ilyenkor is előfordulhat.
  • Nálam a túl fűszeres ételek, a chipsek, olajos magvak sem tesznek túl jót a bőrömnek, bár ez köztudott, de bizony ettől is kipattoghatsz.

A konklúzióm az, hogy igenis érdemes utána járni a problémátoknak és nem hagyni magatokat, nem beletörődni. Ha semmilyen vizsgálat nem mutat ki problémát, mint nálam, akkor a rejtély tovább folytatódik, de örüljetek, mert legalább egészségesek vagytok! Nem tudom, hogy az én bőröm története hogyan fog folytatódni, és mik lesznek a következő lépések (van amikor elégedett vagyok a bőrömmel, van amikor jobban bedilizik és idegesít), de ha lesznek további érdemleges tapasztalataim megosztom majd azokat is. Továbbra is azt gondolom, hogy olyan nincs, hogy csak úgy pattanásosak vagyunk, annak ellenére, hogy minden tökéletes, biztos, hogy van valamilyen oka, legyen az bármi.

A mai bejegyzésben leírtak személyes tapasztalatokon alapulnak, nem hírből hallott információk, és nincsenek kőbe vésve, hiszen minden ember más, ahogyan mindenkinek a bőre és szervezete is más.


You Might Also Like

2 megjegyzés

  1. Nekem is hasonló gondjaim vannak a bőrömmel, de igazából nem tini koromra nyúlik vissza a történet, hanem csak egy-két évvel ezelőttre. Én is hasonlóan köröket futottam, mint te. A nőgyógyász nekem is csinált hormon vizsgálatot, de semmi kiugró érték nem jelent meg a leleten, tehát pusztán "csak úgy" nem szednék a bőrproblémámra fogamzásgátlót. Jelenleg ligetszépe olajos kapszulát szedek, ami segített de még mindig nem vagyok elégedett. Sajnos a mély pattanások így is megjelennek havonta legalább egyszer.. A megoldást egyenlőre én is az étrendben keresem, próbálok kevesebb tejterméket, cukros ételeket és üdítőket fogyasztani, hátha valamilyen érzékenység áll a háttérben, amelyről nem tudok.

    Remélem, hogy a sok "zsákutca" ellenére megtalálod a pattanások miértjét. Én részemről örülök,hogy megírtad a bejegyzést, mert adtál némi ötletet, hogy hova lenne még érdemes fordulnom. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi, hogy megosztottad a tapasztalatodat és örülök, hogy hasznosnak találtad :) A ligetszépe olajos kapszuláról még nem hallottam, de utána nézek.

      Törlés

Címkék