4 finomság tejfehérje érzékenyeknek

csütörtök, május 17, 2018


Mikor pár éve kiderült, hogy tejfehérje intoleranciám van kicsit sokkoló volt, hogy egyik reggel még úgy keltem fel, hogy kakaót ittam reggelire, 'gond nélkül' ehettem joghurtot, a következő nap pedig búcsút inthettem ezeknek. Nehezítette a helyzetet, hogy sok olyan étel van, ami jócskán tejtartalmú és imádom. Kedvencem a madártej, szeretem a túrós tésztát, a túró rudit és persze az édességek nagy része is tele van tejjel. A másik nehezítő faktor, hogy míg laktózmentesen bármi kapható, nem is sokkal drágábban, mint a normál tejtartalmú termékek esetén, addig olyan, hogy tejfehérje mentes tejtermék nincs. Tej helyettesítők vannak, amik viszont teljesen mások, mint a tej, így az ízek sem ugyanazok. A laktóz érzékenyek számára létezik tabletta, amit ha evés előtt vagy után (ezt nem tudom pontosan) bevesznek, akkor probléma nélkül bűnözhetnek. Tejfehérje érzékenyként ilyen nem létezik. Eleinte nehéz volt nem otthon enni, mert amikor azt mondom valakinek, hogy tejfehérje érzékeny vagyok, visszakérdez, hogy laktóz? Nem, nem nem. Ismerős? Amúgy ez a mai napig is így van, de már megszoktam.

Azt pedig már csak röviden említeném meg, hogy laktóz érzékenyeknek adókedvezmény is jár, míg tejfehérje érzékenyeknek nuku. Ezt megmagyarázhatná egyszer valaki, hogy miért van így.😄 Pláne, hogy a laktózmentes termékek nem sokkal drágábbak, mint a sima tejek, míg a tejhelyettesítők, növényi tejek vagy bármi, amit így ehetnénk/ihatnánk minimum dupla annyiba kerülnek. Szuperül ki van ez is logikázva. Bármilyen étel intolerancia kellemetlen, de szerintem sokkal nehezebb helyzetben vannak azok, akiknek teljesen hanyagolnia kell a tej tartalmú termékeket, mint akiknek 'csak' laktózmentes dolgokat kell keresni, ami minden bolt minden polcán megtalálható nagyjából.


A mai bejegyzés középpontjába viszont 4 finomság kerül, ami bár egyik sem kifejezetten olcsó, de tényleg finom, így a tejfehérje érzékenyek is bátran fogyaszthatják, nassolhatnak és nem kell velük lemondaniuk a finom falatokról. De egyébként bárki másnak is ajánlani tudom őket.

Ha tejfehérje érzékeny vagy bizonyára te is tapasztaltad már, hogy helyettesítőkkel semminek nincs ugyanolyan íze. Például hiába készül a madártej kókusztejjel, az íze sosem lesz olyan isteni, mint amikor tehéntejjel készül. Bár ehetem a müzlimet rizstejjel, nem lesz ugyanaz, mint amikor rendeset öntök rá. Szinte mindennel így van ez, s bár egy idő után hozzászokunk, azért időnként mégis csak hiányzik. A felsorolt termékek egytől-egyig valami helyett opciók valamire, s olykor még az ízvilág is egész hasonló.

Viszont vannak ételek, amik tej nélkül tényleg nem az igaziak. Túrós tésztát például ezer éve nem ettem, mert nekem muszáj rá a tejföl és a túró. Nem teszek rá szójajoghurtot vagy totut, mert meg sem közelíti az igazi ízélményt. A töltött vagy székely káposzta tejföl nélkül nekem szintén halál unalmas. Rakott krumplit is képtelen vagyok tejföl nélkül enni, pedig hogy szeretem!


1. Szafi Free Zabpudingok
A különféle, tejtartalmú bolti pudingok helyett választhatod a Szafi Free Zabpudingokat, amik 10 perc alatt elkészíthetőek és mindössze 3 összetevőre van hozzá szükség. Természetesen finomak is, főleg a csokis. Mostanra rájöttem, hogy akármilyen "mű" dologról is van szó, a csokis ízzel nem lehet melléfogni. A csoki, az mindig csoki. Nincs ez másként most sem, az íze isteni, nekem ez a kedvencem. Az epres-banános sem rossz egyébként, de nekem az kevésbé eredeti.

2. Coco Aloha Cappuccino
A DM beújított két kókusztej alapú finomsággal, amik közül az egyik ez a cappuccino, megjegyzem elképesztő finom. Nem tartalmaz tejet, viszont cukrot sajnos igen, ez az egyetlen aprócska hátránya. Egyébként nem csak isteni, hanem roppant praktikus is, mert a papírfedél eltávolítása után ott van a műanyag tető, amit rá lehet tenni, így jobban is néz ki és az esély is kisebb, hogy kilöttyen. Szóval, ha tejfehérje érzékeny vagy, de nem mondanál le a cappuccino íze adta élvezetről, akkor mindenképp kóstold meg.😉 Én nem szeretem a kávét önmagában, az ízét is utálom, ellentétben ezekkel, amikre mindig elcsábulok.


3. Coco Diary Free Epres Joghurt
Nagyon sokáig volt szívfájdalmam, hogy nem ehetek joghurtot, pedig nagyon szeretem szinte bármelyik típusát. Az Alpro szójajoghurtok nem rosszak, de ugye azt mondják, hogy aki a tejre allergiás, az előbb-utóbb a szójára is az lesz, s nekem is egy idő után megjelentek tőle a tüneteim. Így teljes mértékben ignorálnom kellett az egyik kedvenc nasi típusomat. Nemrégiben fedeztük fel a Coco Diary Joghurtot, ami mint a nevéből is látszik szintén kókusz alapú, teljesen tej mentes, de cukor ebben is van. Viszont nagyon-nagyon finom! Lehet, hogy már elszoktam az igazi tej ízétől, ezért nem is hiányolom, de hidd el, én aztán nagyon finnyás vagyok. Ez a joghurt viszont még az én rostámon is átment, teljesen olyan érzésem van, mintha Danone joghurtot ennék, a kókusz íz csak nagyon enyhén érezhető, az is csak akkor, ha mindenáron erre koncentrálok.😀

4. Violife Növényi Sajtok
Ha valaki pár hónappal ezelőtt azt mondja nekem, hogy a növényi sajtok valamikor az étrendem állandó elemei lesznek és élvezettel eszem majd őket, tuti kiröhögöm. Még a tejfehérje érzékenységem elején emlékszem, hogy próbálkoztunk kamu sajtokkal, de botrányos volt az ízük kivétel nélkül. Ezért sokszor bűnöztem trappistával annak ellenére, hogy mindig fájt tőle a gyomrom. Bár még a mai napig akad alkalom, hogy nem bírok ellenállni az igazi sajtoknak (ki nincs így ezzel?🤷‍), mostanra valamilyen szinten tudok kompenzálni majdnem sajtokkal. A Violife-ot sokan dicsérték, kipróbáltuk és bejött. Van mindenféle: trappista másolat (ez van a képen, ez a kedvencem is), kifejezetten pizzára való (bár egyébként nem igazán olvad rá a pizzára úgy sem, hogy annak van hirdetve, ettől eltekintve finom), mozzarella hasonmással is találkoztam már és mindenféle ízesítésekben is kaphatóak. Azt tudni kell, hogy ezeknek azért nincs sajt íze. Kinézetre, színre azonosak, de az ízük más. Viszont hihetően sajtos, tényleg finom, simán lehet beletenni szendvicsbe, salátába, akármibe, nem tűnik fel, hogy az nem rendes sajt. Én már magába is szívesen eszegetem.😀


Te mivel helyettesíted tejfehérje érzékenyként a tejet?
Milyen finomságokat készítesz el, amiket így is fogyaszthatsz?


You Might Also Like

0 megjegyzés

Címkék